Co jedzą włosy? O diecie najlepszej dla włosów z Elfnaczi.

Powtarzam to do znudzenia: dieta jest podstawowym składnikiem świadomej pielęgnacji. Dbając o włosy, skórę czy paznokcie często zapominamy o tym, co służy nam najbardziej. Inwestujemy w drogie odżywki, balsamy czy oleje, zamiast postawić na bogate w składniki odżywcze pokarmy. To właśnie witaminy, minerały, tłuszcze i białka są głównym elementem zdrowego wyglądu. Co więc powinniśmy jeść, by zadbać o siebie od środka? Na to pytanie odpowie blogerka Elfnaczi – przyszła pani doktor 😉

Jesteś tym, co jesz, czyli jak dieta wpływa na włosy?

Jesteś tym, co jesz! – ile razy każdy z nas usłyszał to stwierdzenie? Raz, dziesięć razy, setki, a może tysiące? Jestem pewna, że każdy o nim słyszał, lecz nie każdy bierze je sobie do serca. Tymczasem dieta powinna być uważana za podstawę pielęgnacji – zarówno skóry na ciele i twarzy, jak i włosów czy paznokci, które są jej wytworami. W ramach wpisu gościnnego postaram się pokrótce przedstawić, jakie składniki naszej diety są pomocne w walce o piękne kosmyki.

Czym jest ludzki włos?

To martwy wytwór naskórka. Włosy występują na całym naszym ciele, ale różnią się budową. Te, które wylądowały na naszej głowie są długie i grube, na reszcie znajdziemy raczej meszek, niż włosy, pomijając oczywiście okolice narządów płciowych czy pachy.

Włos zbudowany jest z białka keratyny, w skład którego wchodzi między innymi siarka. Oprócz tego we włosie znajduje się ten sam barwnik, który nadaje kolor naszej skórze – melanina.

Składniki, których powinniśmy szukać w potrawach

Białko – to podstawowy budulec włosa. Niedostateczna jego ilość sprawi, że włosy będą suche, zniszczone, mogą się łamać, a ich porowatość będzie wzrastać. Jego źródłem są np. rośliny strączkowe takie jak bób czy groch oraz mięso i jaja.

NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – omega-3 i omega-6 z naciskiem na ten pierwszy. Kwasy tłuszczowe sprawiają, że włosy są lśniące, elastyczne i gładkie. Niestety nie są one produkowane przez nasz organizm, dlatego musimy dostarczać je z pożywieniem. Bogate w nie są orzechy oraz ryby.

Żelazo – zauważyłyście, że przy anemii włosy zaczynają wypadać w dużo większej ilości niż zwykle? Włosy stają się łamliwe, cienkie i matowe. Pierwiastek ten można znaleźć w czerwonym mięsie i jajkach.

Selen – to pierwiastek, o którym rzadko się wspomina, ale w ostatnich czasach jego rola w organizmie zaczyna być coraz lepiej poznawana. Selen neutralizuje działanie wolnych rodników i chroni błony komórkowe przed rozpadem. Można znaleźć go w orzechach brazylijskich i czosnku. Należy pamiętać, że podawanie go z węglowodanami prostymi, np. słodyczami powoduje jego rozpad.

Cynk – to niezwykle ważny mikroelement, który pełni wiele kardynalnych ról w naszym organizmie. Przede wszystkim jest katalizatorem wielu reakcji prowadzących między innymi do powstania DNA i RNA (a co za tym idzie i nowych komórek), przeciwdziała utlenianiu niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) i działa antyoksydacyjnie. Jest wymagany do prawidłowego funkcjonowania skóry i błon śluzowych. Cynk znajduje się w rybach, jajach, czosnku, cebuli i pestkach dyni.

Witamina E – to jeden z najsilniejszych antyoksydantów, ale należy uważać, by nie przesadzić z nią w diecie, bo może wykazywać działanie kancerogenne. Zapobiega stresowi oksydacyjnemu = chroni każdą komórkę naszego organizmu. Jej źródłem są zielone warzywa i orzechy. Jest rozpuszczalna w tłuszczach.

Witamina A – jej niedobór sprawia, że włosy są matowe, kruche i skłonne do łamania się. Witamina ta przyspiesza odnowę naskórka i zapobiega utracie wody. Podobnie jak witamina E rozpuszczalna jest w tłuszczach. Znajdziecie ją w żółtkach jaj i czerwonych, pomarańczowych i żółtych warzywach i owocach.

Witamina C – współdziała z witaminą E, jest bardzo silnym antyoksydantem, czyli chroni nasze komórki przed stresem oksydacyjnym i zniszczeniem. Znajdziecie ją w cytrusach i kiszonej kapuście oraz cebuli. Człowiek jako jeden z nielicznych ssaków nie może sam produkować tej witaminy. W naszej drużynie znajduje się też świnka morska 😉

Flawonoidy, polifenole, garbniki – barwniki roślinne będące silnymi przeciwutleniaczami. Znaleźć można je we wszystkich kolorowych warzywach i owocach.

Mam nadzieję, że w przystępny sposób rozjaśniłam ten trudny temat. Niewątpliwie całokształt naszych zachowań i przyzwyczajeń wpływa na stan naszego organizmu, a wahania zaburzają homeostazę (stałość środowiska wewnętrznego). Nie należy też zapominać o tym, że włosy są strukturą martwą i składniki odżywcze docierają do nich w ostatniej kolejności. Powoduje to, że niedobór najszybciej objawia się właśnie w postaci osłabienia kondycji naszych pukli. Sama pielęgnacja nie wystarczy – aby cieszyć się pięknymi włosami powinniśmy zadbać też o to, co spożywamy.

Dbacie o swoją dietę? Dostarczacie organizmowi wszystkich niezbędnych składników? A może stosujecie farmakologiczną suplementację? W komentarzach podzielcie się swoimi sposobami wewnętrznej pielęgnacji! 🙂

40 komentarzy

    1. Również polecam zaznajomić się z tematem – bo i na paznokcie dieta wpływa rewelacyjnie! 🙂

  1. Pamiętam że swojego czasu zazywalam tabletki z witaminą A i E i faktycznie moje włosy, skóra były w lepszej kondycji
    Dzięki Tobie do nich powrócę.

  2. Po ciąży moje włosy strasznie wypadają! Dla mnie to tragedia tym bardziej, że od zawsze miałam rzadkie włosy. Kiedyś łykałam w tabletkach skrzyp jednak na niewiele to się zdało, ponieważ włosy nadal wypadały. Możliwe, ze dieta ma z tym wiele wspólnego, choć z drugiej strony, staram się odżywiać zdrowo, więc już sama nie wiem…

  3. Oj tak, dieta to bardzo ważna sprawa jeśli chcesz mieć piękne włosy. Zawsze kiedy gorzej się odżywiam i nie dostarczam organizmowi odpowiednich witamin, najbardziej widać to po włosach.

  4. Najczęściej wzbogacam dietę o soki owocowe i warzywne. A co do żelaza – cennym jego źródłem są wszystkie natki, szpinak, a przede wszystkim buraki.

  5. Zgodzę się, że dieta jest podstawą pielęgnacji i ogólnie zdrowia. Wszystko wygląda wtedy lepiej. Świetna ściągawka, gdzie czego szukać i co wpływa na poszczególne typy. 🙂

  6. mega przydatny post! jestem włoso-maniaczką (moje śliczności są już za pupę 😀 ) dlatego wiem jak ważna jest dieta i prawidłowa pielęgnacja 😉

    1. Gratuluję długości! Ja na razie jako cel postawiłam sobie długość do talii…;)

    1. Polecam postawić również na dietę wewnętrzną – skorzystają na tym nie tylko włosy! 🙂

  7. Chyba każda włosomaniaczka przechodzi moment zastanawiania się nad wpływem diety na włosy 😉 Staram się dbać o to może nie akurat dla włosów, ale zdrowia ogólnie, jednak nie zawsze wychodzi… Szczęśliwie nigdy nie miałam problemu np. z żelazem i uwielbiam warzywa 🙂

  8. Spoko artykuł. Ostatnio osłabiły mi się paznokcie, to pewnie też i włosy. Kazali mi suplementować cynk i witaminę B2. Pewnie jakbym jadł takie potrawy, to nie musiałbym się teraz szprycować 😛

  9. Niestety mam problem z włosami, są cienkie i łamliwe, mimo drogich szamponów i odżywek, nie chcą się zmienić. Od czterech miesięcy znowu stosuję farmakologiczną suplementację, na razie poprawy nie widzę, ale może trzeba dłużej. Mam nadzieję, że w końcu to się zmieni. Z drugiej strony nie mam żadnego problemu z paznokciami, wręcz bym powiedziała, że są mocne i mało łamliwe, więc nie wiem czy to na pewno brak witamin sprawia że włosy są jakie są??

    1. Nie zawsze drogie szampony są dobrym rozwiązaniem – jeśli chcesz, napisz do mnie mail, razem postaramy się coś podziałać 🙂

  10. Staram się zdrowo odżywiać, tym bardziej, że zależy mi na zdrowiu Dzieci 😉 Cieszę się, że dowiedziałam się z Twojego artykułu które czynniki wpływają na włosy 🙂

  11. Też niby wiem, że jestem tym, co jem. Ale nie umiem zmienić swoich nawyków żywieniowych… Nie odżywiam się najgorzej, ale wiele mojej diecie brakuje… Mam cienkie włosy, mocno wypadają, swego czasu mocno się rozdwajaly końcówki. Ostatnio chyba jest z tym lepiej. Za to dowiedziałam się dzięki temu wpisowi, że niedobory najszybciej wychodzą we włosach. Dzięki

  12. Mądre słowa – dieta ma bardzo duzy wpływ na włosy – widzę to po sobie. Ale jeszcze większy hormony niestety – Dlatego czasem i dieta nie pomoze!:-(

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *